Seuran esittely

Lounais-Espoon ratsastajat

on Espoon Soukassa Espoonlahden ratsastuskoulun yhteydessä toimiva ratsastusseura, joka on perustettu vuonna 1978. Neljä vuotta aiemmin toimintansa aloittanut ratsastuskoulu loi puitteet oman seuran perustamiselle. Aiemmin L-erriläiset olivat edustaneet muun muassa Tapiolan ratsastajia.

Lounais-Espoon ratsastajien päämääränä on alusta alkaen ollut nuorisotyön ja kilpailujen järjestämisen ohella tuottaa kilparatsastajia kansalliselle tasolle yhdessä Espoonlahden ratsastuskoulun kanssa. Seura osallistuu aktiivisesti ratsastuskoulun toimintaan järjestämällä merkkisuorituksia, kilpailuja ja valmennuksia sekä tukemalla motivoituneita ja lahjakkaita ratsastajia monella tasolla.

Valmennustoiminta

Lounais-Espoon ratsastajat on vuosien varrella kurssittanut ja valmentanut lukuisia ratsukoita eri lajeissa ja eri tasoilla aluksi Vuolijoen kesäpaikassa ja Gumbölen maneesissa ja sittemmin myös Suomusjärvellä ja nykyään pääsääntöisesti Soukassa. Omien opettajiensa ja valmentajiensa, muun muassa Raija Jensen ja Timo Ajanto, lisäksi useita vuosia Lerriläisiä valmensi esteratsastajana ja nykyisin ennen kaikkea kilpailujärjestäjänä kunnostautunut Tom Gordin. Myös Suomen tämänhetkinen esteratsastuksen maajoukkuevalmentaja, hollantilainen Daan Nanning kävi Soukassa valmentamassa useamman vuoden ajan 80-luvulla. 90-luvun puolivälistä asti Soukassa on käynyt kursseja pitämässä nykyisin Ruotsissa asuva Markku Söderberg. Kouluratsastuksessa on valmentauduttu esimerkiksi Håkan Wahlmanin, Marko Björsin ja viimeaikoina Rosali Kivitien sekä Timo Ajannon ohjauksessa.

Kilpailutoiminta

Lounais-Espoon ratsastajat on toimintansa alkuajoista asti järjestänyt säännöllisesti kilpailuja esteratsastuksessa, lähinnä seuratasolla. Kilpailuja on pidetty niin Soukassa kuin kesäpaikoissa Vuolijoella ja Suomusjärvelläkin. Kansallisia kilpailuja L-Er on järjestänyt ainoastaan kerran Soukan uudehkossa maneesissa 80-luvun lopulla ja vuonna 2005 yhdessä Tampajan torpedojen kanssa Laakson ratsastusstadionilla Helsingissä. Jo traditioiksi ovat muodostuneet helatorstain aattona järjestettävä Seniori-derby sekä syksyn kohokohta, seuramestaruus Sökö Grand Prix, joka on järjestetty Soukassa lähes joka vuosi aina vuodesta 1974 asti. Vuonna 2019 lanseerattiin uusi, vuosittainen seuramestaruuskilpailu Dacapo trophy.

Kilpailumenestys

L-erriläiset ovat kilpailleet ahkerasti eri lajeissa ja monella tasolla, joskin suurimmat menestykset ovat tulleet esteratsastuksessa. 70–80-luvuilla seuraa edustivat ahkerasti muun muassa edelleenkin ratsastuksen parissa toimivat Claes Jensen, Robbi Pettersson, Olli-Pekka Johansson, Eki Vähäkallio, Timo Ajanto ja Ville Virtanen. Kilpailemassa käytiin myös ulkomailla muun muassa Kööpenhaminan (Clasu ja Uni Hoc) ja Sopotin CSIO –kilpailuissa (Robbi ja Nelson C). Muita menestyneitä L-Erriläisiä 80-90–luvuilla oli Tiina Ek, Agneta ja Mia Frölander, Mira Nikulainen, Mari Sarpanen, Pia Parpala (nyk. Myrskog), Juha Kivijärvi, Annukka Mannerkoski, Jonna Leeve (Nyk.Tunturi), Jarno Ekström ja Pia Blomber. 90-00–luvuilla L-erriä edustivat uusina Pirre Rautpalo, Johanna Tuppurainen, Annika Syrjänen, Saara Rantapuu sekä toisen polven L-erriläiset Anna ja Mette Jensen ja kolmannen polven L-erriläinen Pauliina Vallenius.

Menestystä on tullut niin piiri- ja alue kuin kansallisissakin kilpailuissa. L-erriläiset ovat olleet edustamassa Suomea Helsinki Horse Show’ssa ja osallistuneet eri ikäryhmien suomenmestaruuksiin ja aluemestaruuksiin. Esteratsastuksen joukkue SM:ssä on saavutettu hopeaa 1982, kultaa -85, -01, -03 ja 2011. Suomenratsujalostusliiton kasvattajakilpailuissa 5-vuotisderbyssä ja Breeder’s Prizessa L-erriläiset ovat saavuttaneet useita kärkipään sijoituksia ja myös ratsastuskouluoppilaiden mestaruuskilpailuissa L-erriläiset ovat vuosien varrella niittäneet mainetta ja kunniaa seuran lisäksi Lounaisrannikon ratsastuskoululle sekä koulu- että esteratsastuksessa.

Muu toiminta

Kilpailuiden, merkkisuoritusten ja valmennusten lisäksi L-Er on järjestänyt aktiivisesti myös muunlaista toimintaa, usein tiiviissä yhteistyössä ratsastuskoulun kanssa. Seuran alkutaipaleella järjestettiin kesäpaikoissa Vuolijoella ja Suomusjärvellä Juhannuskilpailuja, joissa osallistujina oli sellaisiakin nykypäivän ratsastusalan ammattilaisia kuin Aki Ylänne ja Yrjö Suomus, sekä syksyisin ratsastuskoulun kanssa Hubertus – ratsastuksia alueen lähimaastoihin. Ilman L-errin panostusta olisi tuskin ollut mahdollista rakentaa Soukkaan vielä tänäkin päivänä kohtalaisen suurta ja toimivaa maneesia 80-luvun puolivälissä. Oma maneesi on mahdollistanut säännöllisen ja tavoitteellisen valmentautumisen ympäri vuoden. Erilaisia illanviettoja L-erriläiset ovat järjestäneet perinteisesti Seniori-derbyn yhteydessä ja Fiblun vauhdikkaissa pikkujouluissa. Vuonna 2003 juhlittiin L-errin täyteen tullutta neljännesvuosisataa vanhojen ja uusien seuralaisten voimin Kaapelitehtaalla. Retkiä L-erriläiset ovat päässeet tekemään muun muassa Haminan Bastioniin CSIO-kilpailuihin ja viimeisimpänä retki Linnanmäelle syksyllä 2005 kiitokseksi kaikille onnistuneita Laakson kisoja järjestämässä olleille sekä useat reissut Tampereen hevoset -messuille 2010 -luvulla.